sl en
d
h
m
s

Katja Novitskova

Earthware (de novo synthesis 001)

2020, digitalni tisk, sintetična glina, jeklo, 136 x 114 x 4 cm

De novo synthesis upodablja življenje na mikro- in makroravni in se ukvarja z njegovimi potencialnimi oblikami, ki bi jih lahko omogočila tehnologija, vendar pa so že v svoji »embrionalni fazi« predstavljene kot nekakšni kulturni fosili. Te organske forme, vzorci in poetične oblike so sintetizirani z digitalno obdelavo podatkov in izpopolnjenimi filtrirnimi mehanizmi in nastopajo kot znanilci postčloveške vizije. Zarodek je stanje popolne ranljivosti in hkrati neverjetne sile, moči nežnosti in gibkosti. Sintetične oblike so ustvarjene z uporabo algoritmov strojnega učenja in programske opreme za 3D-modeliranje, nato pa še dodatno spremenjene in sestavljane. Algoritmi so trenirani iz slikovnega arhiva Katje Novitskove, ki vsebuje dokumentacijske slike, skice lastnih del ter vizualno raziskovalno gradivo, povezano z biotehnologijo, pojavijo se podobe laboratorijskih živali, proteinskih struktur in virusov ter oblike in vzorci, ki so sicer organski, vendar izvirajo iz kompleksne digitalne slikovne obdelave, podprte z umetno inteligenco. Nekatere prikličejo v spomin dela Hilme af Klint, Georgie O‘Keefe in C. G. Junga. Nekatere značilne elemente teh del, kot je barvna shema, Novitskova prevede v algoritemski postopek.

Mamaroo (tleči možgani, potencial za rast)

2018, elektronska otroška gugalnica, robotski hrošči, plastične cevi, laserji, epoksidna glina, digitalni tisk, poliuretanska smola, aluminijasto zložljivo stojalo

Mamaroo je del serije elektronskih otroških gugalnic z laserskimi očmi – aparatom za vid, ki predstavljajo zibke porajanja strojnega zavedanja. Nihajoče gugalnice, obložene z vzorčastimi smolnimi opnami, orkestrirajo nelagodno prenatalno okolje, poseljeno z mutiranimi oblikami.

Katja Novitskova (1984, Estonija) živi in dela v Berlinu in Amsterdamu. V svojih delih se loteva zapletenosti in morebitnih neuspehov upodabljanja sveta s tehnološko vodenimi pripovedmi. Z združevanjem umetnosti in znanosti na ravni narave vzbudi zavedanje o obstoju orodij za posredovanje in predstavljanje, ki se uporabljajo za prikaz teh področij. V letih 2013 in 2014 je bila rezidenčna umetnica na Kraljevi akademiji za upodabljajoče umetnosti (Rijksakademie van Beeldende Kunsten) v Amsterdamu. Njena dela so bila razstavljena na samostojnih in skupinskih razstavah, na primer v Muzeju za sodobno umetnost Migros v Zürichu (2020), Umetniški fundaciji Šarjah (2020), muzeju Powerlong v Šanghaju (2019), Muzeju sodobne umetnosti Hamburger Bahnhof v Berlinu (2019), na 14. trienalu v Fellbachu v Nemčiji (2019), v Centru za sodobno umetnost (CCA) v Tel Avivu (2019), muzeju Marte Herford v Herfordu v Nemčiji (2018), galeriji Whitechapel v Londonu (2018, samostojna), Muzeju umetnosti Kumu v Talinu (2018, samostojna), na baltiškem trienalu v Vilni (2018), v estonskem paviljonu na 57. beneškem bienalu (2017, samostojna), v okviru neprofitne organizacije Public Art Fund v New Yorku (2017, samostojna), v galeriji in na razstavnem prostoru Cc Foundation & Art Center v Šanghaju (2017, samostojna), v razstavnem centru Schirn Kunsthalle v Frankfurtu (2017), Muzeju sodobne umetnosti Kiasma v Helsinkih (2017), razstavnem centru Kunsthal Charlottenborg v Københavnu (2017), na umetniškem sprehajališču nakupovalnega centra K11 v Šanghaju (2017) in v umetniški galeriji Greene Naftali v New Yorku (2016, samostojna). Samostojno in skupinsko je razstavljala tudi v galeriji Kunstverein v Hamburgu (2016, samostojna), na 9. berlinskem bienalu sodobne umetnosti (2016), v muzeju Folkwang v Essnu (nagrada Nam June Paik 2016), muzeju Yuz v Šanghaju (2016), na trienalu Okayama Art Summit na Japonskem (2016), v Muzeju sodobne umetnosti v New Yorku (2015), na 13. bienalu v Lyonu (2015/2016), v umetnostni galeriji Kunsthalle Lissabon (2015, samostojna), Muzeju sodobne umetnosti Astrup Fearnley v Oslu (2014), galeriji Fridericianum, Kassel (2013) in Centru za kuratorske študije (CCS Bard) v New Yorku (2012). Prvo samostojno razstavo je imela leta 2012 v muzeju sodobne umetnosti Kraupa-Tuskany Zeidler v Berlinu. Njena dela so v zbirkah Nacionalnega muzeja v Oslu, muzeja Ludwig v Kölnu, muzeja sodobne umetnosti Moderna Museet v Stockholmu, Muzeja umetnosti Kumu v Estoniji, muzeja Marte Herford v nemškem Herfordu, Zbirka sodobne umetnosti Zvezne republike Nemčije (Sammlung zeitgenössischer Kunst der Bundesrepublik Deutschland) v Bonnu, v zbirki muzeja Yuz v Šanghaju, umetniške fundacije Aishti v Bejrutu, muzeja Astrup Fearnley v Oslu, zasebne zbirke Boros v Berlinu, Fundacije CC v Šanghaju, fundacije Fondazione Sandretto Re Rebaudengo v Torinu, fundacije Išikava v Okajami, umetniške fundacije K11 v Šanghaju; zbirke Ringier v Zürichu, zbirke družine Rubell v Miamiju in Muzeja umetnosti Sishang v Pekingu. Leta 2018 je njeno delo za svoje letno poročilo naročila založba Ringier. Med letoma 2017 in 2018 je pri založbi Sternberg Press izšla njena tretja knjiga umetnika z naslovom If Only You Could See What I’ve Seen with Your Eyes v sodelovanju z Muzejem umetnosti Kumu in beneškim bienalom, leta 2016 pa je v sodelovanju z galerijo Kunstverein v Hamburgu izšla knjiga z naslovom Dawn Mission. Leta 2010 je objavila odmevno knjigo umetnika z naslovom Post Internet Survival Guide.